Outback Adventure - Reisverslag uit Darwin, Australië van Eline Doornbos - WaarBenJij.nu Outback Adventure - Reisverslag uit Darwin, Australië van Eline Doornbos - WaarBenJij.nu

Outback Adventure

Blijf op de hoogte en volg Eline

30 April 2017 | Australië, Darwin

Hey hoi allemaal,

Na ongeveer 4000 km afgelegd te hebben afgelopen woensdag aangekomen in Darwin!
Twee weken geleden begon ons avontuur op een dinsdagochtend. Ik reisde samen met Marco (uit Nederland), Johannes (uit Duitsland) en Ailsa (uit Schotland).

Na de laatste keer gratis pannenkoeken te hebben gegeten als ontbijt was het tijd om de auto in te pakken. De avond van te voren hadden we boodschappen gedaan plus flink wat water ingeslagen en dan hadden we ook nog 4 backpacks die allemaal in 1 auto moesten plus campeerspullen. Oftewel de auto in pakken was nog een kleine uitdaging.. Maar na wat passen en meten paste het dan toch :) Tijd om te vertrekken richting onze eerste bestemming!

Dit was Flinders Ranges, een heel mooi natuurpark. Na een erg koude nacht gingen we de volgende dag hiken. Mijn drie reisgenootjes waren alle drie ervaren hikers en we hadden een hele dag dus besloten we een lange hike te gaan doen. We kozen voor een 21.6km lange wandeling, voor de anderen makkelijk te doen, voor mij een grotere uitdaging. Het was op gegeven moment best wel stijl en ik wou het bijna opgeven maar met wat pushen van de anderen heb ik toch de top bereikt ;) Waar we werden beloont met een heel mooi uitzicht. En toen weer naar beneden. 7.5u later waren we weer terug op de parkeerplaats. Tent opzetten, eten en toen naar bed. Want was toch wel kapot na een hele dag wandelen in de warme zon.

Toen zijn we vanuit daar in een rit doorgereden naar Coober Pedy. Een mijn stadje in de middle of nowhere. Veel van de huizen zijn ondergronds hier omdat het zomers anders veels te warm is. We zijn in een ondergronds kerkje geweest en hebben een ondergronds opaal museum bezocht. Opaal is namelijk waar Coober Pedy bekent om is. Ook kwamen een paar vrienden tegen uit ons hostel in Adelaide.
Zaterdag besloten we om nog een nachtje extra te blijven omdat we graag naar de zonsopgang paasdienst wilden op zondag. Na de dienst zouden we richting Uluru vertrekken!

Hier kwamen we zondagavond aan, we besloten onze tent op te zetten zonder de buiten tent omdat we snachts graag de sterren wilden zien. Helaas werden we wakker door regen dus de buiten tent er snel overheen gedaan. Jammer genoeg hield het smorgens niet op met regenen. Drie dagen lang heeft het geregend. Waar je denkt dat het warm en zonnig zou zijn in de woestijn was het koud en nat :(

Maar we konden natuurlijk niet in onze tent blijven zitten en besloten naar Uluru (Ayers Rock) te gaan. Na wat tijd te hebben besteed in het cultureel centrum om wat meer te weten te komen over de Aboriginals reden we naar de grote steen toe. Toch wel indrukwekkend om zo'n grote steen te zien met niet een heleboel er om heen. Twee van mijn reisgenootjes besloten om Uluru heen te hardlopen en ik wou het graag in mijn eentje doen, dus daar gingen we door de regen heen. 10 kilometer in de regen om 1 steen heenlopen. Enige speciale aan de regen was dat we watervallen op Uluru konden zien.

De volgende dag gingen we naar Kata Tjuta (de Olgas) dit is ook een belangrijke plek voor de Aboriginals. Er is helaas niet zoveel bekent over wat het voor hen betekend omdat alleen bepaalde mensen dit mogen weten omdat het een heilige plek is. We hebben twee wandelingen gedaan en hebben daarna betaald voor een warme douche op de veel te dure betaalde camping. Savonds hadden we een kampvuur gemaakt en toen kwamen we onze vrienden uit Adelaide weer tegen! Na een gezellige avond en een natte nacht ging onze reis de volgende ochtend weer verder.

We gingen opweg naar Kings Canyon. Dus weer een paar uur in de auto! Gelukkig werd klaarde het op en hield het op met regenen :) Tijd voor nog een hike, eerst heel stijl omhoog maar eenmaal op de top was het gelukkig wat minder inspannend. S nachts wilden we weer proberen om zonder buitentent te slapen, maar helaas begon het net voor we naar bed gingen weer te regenen :(

En toen was Johannes jarig! Ons plan was om te proberen taart te maken op een public BBQ maar helaas is dat niet gelukt.. Dus pakten we onze spullen weer in en vervolgden onze weg.Met onze zwaar belagen 2WD over een dirt road.Toch wel spannend, ik was namelijk bang dat we vast zouden komen te zitten! Gelukkig gebeurde dit niet en kwamen we heel aan op de geasfalteerde weg :) Bij de eerste Road House die we tegen kwamen zijn we gestopt voor hele lekkere Birthday lunch. Daarna gingen we zwemmen (YAY!) op een van de mooiste plekjes waar ik tot nu toe gezwommen heb: Orminston Gorge. En als afsluiter van een mooie dag hadden we een hele mooie zonsondergang en bleef het snachts droog! Dus konden we eindelijk slapen zonder de buitentent en werden we wakker door een hele mooi zonsopgang.

De volgende dag besloten we naar nog een hele mooie plek te gaan om te zwemmen, bijna nog mooier dan de vorige dag ;) Hierna reden we door naar Alice Springs. Marco kende hier een familie waar we mochten logeren. Was toch ook wel even lekker om een echt dak boven ons hoofd te hebben voor een nachtje! Ondertussen was het al zaterdag. Marco besloot om de auto schoon te maken van al het rode zand en Johannes, Ailsa en ik gingen Alice Springs verkennen. Na een tijdje in de stad te hebben rondgelopen te hebben en taart te hebben gegeten, nog steeds voor Johannes zijn verjaardag, hoorden we dat onze vrienden uit Adelaide ook in Alice waren. Dus hebben we de middag in hun hostel met zwembad doorgebracht.

Op zondag morgen na de kerk vertrokken we voor het laatste deel van onze reis richting het Noorden. Nog 1500 km te gaan.. We reden richting de Devils Marbles - een heilige plek voor de Aboriginals - waar we besloten op de grote stenen te klimmen om voor even van het uitzicht te genieten om vervolgens verder te gaan. 's Avonds sliepen we op een plek die eigenlijk alleen voor vrouwen toegankelijk is, het verhaal gaat dat als daar mannen slapen ze snachts worden meegenomen door kleine harige vrouwtjes.. Maar wij hebben hier heerlijk geslapen :p

Maandag gingen we opweg naar hot water pools. Waar we eerst heel erg behoefte hadden aan warmte voelde het nu wel een beetje gek om naar warm water te gaan aangezien het hoe verder Noord we reisden, hoe warmer het werd.
Voor lunch stopten we in Daily Waters. Hier staat een iconische outback pub waar je toch eigenlijk wel langs moet als je toch richting die kant op reist. Hier trakteerde Marco ons op een burger en bier. Aan het eind van de middag kwamen we aan bij de Bitter Springs. Dus gingen we weer zwemmen :) Ailsa en ik vonden het super, de jongens wat minder aangezien zij niet heel erg van het zwemmen zijn..

Na onze tent opgezet te hebben en wraps te hebben gegeten ben ik naar bed gegaan, de hele dag in een auto zitten kan toch wel vermoeiend zijn! Dinsdag reden we richting Katherine, hier gingen we naar een dienst ter herdenking van WOI aangezien het Anzac Day was. Daarna reden we richting Edith Fall. We wilden hier een hike doen en gaan zwemmen. Uiteindelijk werd dit maar een korte wandeling omdat het zo warm is. Wel moesten we een stukje verder lopen om te zwemmen omdat in de dichtstbijzijnde Pool de week ervoor een saltwater crocodile gevonden en gevangen genomen was! Maar het was hier zo lekker om te zwemmen dat we besloten een nachtje daar te blijven zodat we smorgens ook zouden kunnen zwemmen. Na onze ochtend swim reden we door naar Darwin. Toch wel blij dat we ons einddoel bereikt hadden!

Na een hostel te hebben geboekt en onze tassen te hebben gedropt gingen we naar Domino's. De jongens hadden het namelijk al de hele week over pizza, dus dat leek ons een mooie maaltijd om onze reis mee af te sluiten :)

En nu ben ik alweer drie dagen in Darwin. Waar ik tot nu toe nog niet heel veel gedaan heb. We zijn gisteren met z'n allen nog een keer wezen eten in het Charles Darwin National Park. Kangaroo burgers op een public BBQ. Ter ere van Johannes zijn laatste dag in Australië. Hij is namelijk vanmorgen vroeg vertrokken richting Azië. Nu zit ik dus alleen nog met Ailsa in het hostel.

Maar morgen zal ik zelf vertrekken! Mijn vlucht is geboekt richting Cairns, hier heb ik een gezin gevonden uit de Free Reformed Church waar ik een weekje kan blijven voordat ik zelf richting Bali vertrek. :)

Ik denk dus dat het wel een tijdje zal duren voordat ik een nieuwe blog zal schrijven. Zal wel af en toe wat op Facebook posten!

Veel liefs,
Eline

• 30 April 2017 - 12:27

Tineke :

Hallo lieve reizende dochter!! Ik heb weer genoten van je verhaal. En samen met de mooie foto's op Facebook een aardig beeld van je reis gekregen! Wat heerlijk dat je deze trip hebt kunnen maken en ook met gezellige reisgenoten! Wat beleef je een hoop zo. Nu komende week lekker uitrusten en dan op naar je volgende avontuur!! Heel veel liefs van je mams!!! En paps!! Dikke knuffel

• 01 Mei 2017 - 08:32

Laurens:

Heey Eline! Wat schrijf je leukk en wat beleef je veel!! Geniet er maar lekker van! Heel veel plezier op je nieuwe avontuur!
    Laurens